Ситуативно-проблемне навчання
в умовах навчального кабінету англійської мови з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
Мовлення не буває поза ситуацією, інакше це мовлення лише за формою, а не за суттю. Будь-яка ситуація визначається місцем, часом, характерами співрозмовників, їх ролями, а також тією мовною задачею, яку вони хочуть вирішити під час спілкування.
Актуальність мого досвіду полягає в тому, що я прагну створити ситуацію, яка дає можливість учням вирішувати мовні проблеми відповідно до поставленої мети. Тому я залучаю до проведення уроку асистента вчителя, який виконує певну соціальну роль (продавець, касир, перехожий). Таким чином, я створюю проблемні ситуації для роботи в групах, враховуючи рівень знань учнів та індивідуальні особливості кожного учасника навчального процесу.
Інноваційна та практична значущість досвіду полягає у використанні Інтернет-контенту при вивченні англійської мови.
Фундаментальні роботи, присвячені теорії і практиці проблемного навчання, з’явилися наприкінці 60-х-початку 70-х років ХХ століття. Великий внесок у розробку технології проблемного навчання зробили вчені Т. В. Кудрявцев, А. М. Матюшкін, М. І. Махмутов, В. Оконь та ін.
Мій досвід показує, що дану проблему допомагає розв’язати використання інформаційно-комунікаційних технологій. Проблемам інформатизації освіти присвячені праці науковців: П. Сисоєва, М. Євстєгнєєва, Л. Білоусової, В. Бикова, І. Булаха, М. Голованя, Ю. Горошка, С. Пейперта, А. Пенькова, С. Ракова, О. Співаковського, В. Шавальової, М. Шкіля та ін. Вони акцентують увагу на тому, що використання інформаційно-комунікаційних технологій покращують навчальний процес, урізноманітнюють його, підвищують мотивацію до здобуття знань.
Запроваджуючи на своїх уроках ІКТ, я визначила умови ефективного навчання учнів (додаток 1).
Для реалізації цих завдань було створено сучасний кабінет англійської мови, на базі якого проводиться позакласна робота з предмета (гуртка англійської мови «Royalty»), здійснюється індивідуальна підготовка учнів.
Я створила в навчальному кабінеті мультимедійний блок. Він складається з комп’ютера, одного телевізора (монітора), аудіоапаратури (додаток 2).
Після цього на черзі стало питання психологічного супроводу роботи в кабінеті. Невелика кількість учнів у класі дала мені змогу замінити шкільні парти на овальний стіл-трансформер, за яким діти і вчитель працюють разом (тобто «очі в очі»). Стіл складається з 6 секторів на колесах, легко змінює форму для різних видів діяльності на уроці. Моїм учням зручно працювати парами, невеликими групами, цілим класом.
З 2011 року я беру участь в експерименті з використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в умовах навчального середовища «1 учень – 1 комп’ютер» у рамках всесвітньої освітньої ініціативи Intel “World Ahead” (додаток 3). Вже сьогодні я працюю над методикою та розробкою шляхів упровадження даної програми на уроках англійської мови.
У навчальній діяльності я чітко визначила шляхи вдосконалення умов для впровадження інформаційних технологій навчання, а саме:
- обґрунтоване використання інформаційно-комунікативних технологій для досягнення цілей уроку;
- методична та дидактична підтримка даного питання;
- установлення оптимальних пропорцій між інформатизованим і традиційним навчанням із урахуванням сучасних принципів навчання та тенденцій розвитку ІКТ;
- активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвиток самостійності в системах «комп'ютер-учень»;
- поєднання різних форм навчання з використанням локальних і глобальних комп’ютерних мереж;
- організація оперативного контролю і самоконтролю результатів навчально-пізнавальної і творчої діяльності;
- виявлення недоліків у роботі з використанням ІКТ та пошук ефективних шляхів їх усунення.
Для ефективного навчання у своїй практичній діяльності я широко використовую електронні засоби навчання, мережу Інтернет, Інтернет-контент, електронні тренажери для підготовки до ЗНО, електронні підручники, розвивальні та навчальні ігри, електронний конструктор уроку (додаток 4). Як інформаційна система, Інтернет пропонує безліч ресурсів з необмеженим контентом. Так, наприклад, при навчанні аудіюванню я використовую on-line text-to-speech software, on-line radio, on-line audio courses and audio books.
Крім аудіоматеріалів, Інтернет пропонує своїм користувачам безліч відеоресурсів. Я використовую художні та документальні фільми, мультфільми, передачі, новини, відеокліпи, які підвищують мотивацію учнів до вивчення англійської мови. Крім того, на даному етапі Інтернет надає необмежені можливості відеоспілкування в режимі on-line, проведення відеоконференцій, телемостів, відеоуроків (додаток 5).
Одним з інтерактивних методів, які я використовую на уроках, є метод «Case Study». В основу кейс-методу покладені концепції розвитку розумових здібностей. Суть методу полягає у використанні конкретних випадків (ситуацій, історій) для спільного аналізу та вироблення рішень учнями. Метод аналізу ситуацій одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й активізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, що безумовно є діяльним та ефективним в реалізації сучасних завдань системи освіти. Проблемна ситуація може бути висвітлена як при вивченні нової теми, так і з метою узагальнення та перевірки матеріалу.
Цінність даного методу полягає в тому, що він вдало поєднує навчальну, аналітичну та виховну діяльність.
Наприклад, у 6 класі під час вивчення теми «Travelling», я пропоную учням завдання: «You have won a trip to Rio de Janeiro on December, 16. Using the Internet find out what weather will be there and make up a list of necessary clothes. Fill the table».
Source: |
|
City |
Rio de Janeiro |
Date: |
December, 16 |
T min |
|
T max |
|
a. m. |
|
p. m. |
|
evening |
|
Clothes |
|
|
Ще одним ефективним методом роботи, на мою думку, є метод «Brain Storming» («Мозковий штурм»). Цей метод сприяє подоланню інерції під час розв’язання проблемної ситуації, продукуванню максимальної кількості ідей у мінімальний термін. Я не лише обмежую учнів у часі, але й підсилюю ситуацію психологічним компонентом (відповідальність за виконання дій, за отриманий результат).
Наприклад, під час вивчення теми «Health» я пропоную учням ситуацію: «During your staying at London your friend has been ill. Using any sources of information and having only 10 minutes call a doctor, explain the situation, describe symptoms. Remember, your friend’s life depends of your activities». Учні розуміють, що в даному випадку вони «змагаються» не лише з часом, а несуть відповідальність за здоров’я товариша.
Моєю власною ідеєю є залучення до розв’язання проблемних ситуацій елементу театралізації (робота учнів з асистентом вчителя). Помічник виконує певну соціальну роль, при цьому не використовує і не реагує на українську мову. Задача учнів – досягти результату, максимально використавши знання англійської мови. Таким чином, створюється максимальне іншомовне середовище, практично використовуються знання, уміння, навички, відбувається поступове руйнування мовного бар’єру. Вчитель надає певну допомогу, консультації, направляє дії учнів лише на етапі підготовки до розв’язання проблемної ситуації і залишається повністю пасивним під час її вирішення (додаток 6).
Зазначу, що ситуативно-проблемне навчання у поєднанні з інформаційно-комунікаційними технологіями на уроках іноземної мови дають позитивні результати. Працюючи над даною темою з 2007 року, я прийшла до висновку, що використання цих засобів впливає на результативність навчальних досягнень учнів (додаток 7).
Моніторингові дослідження серед учнів 5-7 класів свідчать, що використання проблемної ситуації значно збільшує рівень активності дітей на уроці, мотивацію до вивчення англійської мови, пізнавальний інтерес (додаток 8).
Анкетування та відслідковування рівня навчальних досягнень серед учнів 10-11 класів показує, що систематичне, методично правильне упровадження інформаційно-комунікаційних технологій сприяє вдосконаленню навичок самостійної пошукової роботи, використанню ІКТ, мережі Інтернет у навчальних цілях. Підвищилась мотивація до вивчення предмета (додаток 9).
Мої учні є неодноразовими переможцями районного етапу олімпіади з англійської мови. Учениця 9 класу Радіонова Валерія під моїм керівництвом виконала науково-дослідницьку роботу МАН на тему «Аналіз лексики англомовних слоганів» й захистила її на районному рівні (ІІ місце), а Хоменко В’ячеслав, учень 10 класу, посів ІІІ місце з роботу на тему «Англомовні запозичення в мовленні сучасних підлітків» (додаток 10).
Таким чином, мій досвід показує, що ситуативно-проблемне навчання у поєднанні з інформаційно-комунікаційними технологіями сприяє активізації, підвищенню рівня навчальних досягнень учнів, їх самореалізації.
Досвід роботи над даною темою висвітлений у фахових виданнях «Англійська мова та література», № 1, 2010 рік; № 10, № 11, № 28, 2011 рік, а також у матеріалах ІV Міжнародної науково-методичної конференції «Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі», ХНУ ім. В. Каразіна, 2011 рік.
Результативність моєї роботи та навчальна діяльність учнів підтверджені грамотами і нагородами.
Додаток_2 навч кабінет.doc (2173440)
Додаток_3 участь у 1-1.doc (2351104)
Додаток_4 програмне заб.doc (324096)
Додаток_5 інтернет-контент.doc (125440)
Додаток_6 ситуат пробл навч.doc (59904)